Deze site heeft beperkte ondersteuning voor jouw browser. We raden aan om over te schakelen naar Edge, Chrome, Safari of Firefox.

Winkelwagen

HOOKLESS

Geplaatst door Thomas Leezer op
HOOKLESS

Een hoek, ofwel een haakje. Welke haakje bedoelen we nu eigenlijk? Wij leggen hieronder het verschil uit tussen een velg met hooks en een hookless velg.

Voor de jaren 70 was elke velg hookless, net zoals alle andere velgen van bijvoorbeeld auto’s en motoren. Maar waarom zit dat haakje er eigenlijk?
In de zeventiger jaren werd de vouwband geïntroduceerd om gewicht te besparen
ten opzichte van een draadband. Dit betekende wel dat de metalen hieldraad van de band werd verwijderd met als positief resultaat een flexibelere onderste
rand van de band.

Een nadeel is dat bij hoge bandendruk de band van de velg kon schieten. De oplossing? Er werd een ‘hook’ bedacht om de band op z’n plaats te houden.

WAAROM ZIJN ER MEER HOOKLESS OPTIES? 

Het belangrijkste is dat je een sterkere velg kan maken. Ten tweede als je tubeless wilt rijden, heb je een betere prestatie van je wielen en banden als je dat combineert met een hookless velg. En als derde heb je aerodynamisch voordeel doordat de band mooier aansluit op de velg.

Waar tubeless in de mountainbike wereld al niet meer weg te denken is, is het nu ook steeds vaker de eerste keus in de gravel en de wielren wereld. Laten we eens kijken hoe het eruitziet als je met binnenband rijdt en als je rijdt met een tubeless setup.

Links zie je een traditionele setup van een buitenband + binnenband en met hooks, in het midden een tubeless setup met hooks en rechts een tubeless setup met een hookless velg. Wat opvalt is dat de hookless en tubeless setup er voor zorgt dat de band veel mooier aansluit op de velg en veel minder opblaast als een ballon. De band vormt dus veel mooier wat zorgt voor meer stabiliteit, zelfs al bij een lagere luchtdruk, en dit zorgt weer voor meer controle.

Als extra bonus heb je door de betere aansluiting van de band op de velg ook nog eens aerodynamisch voordeel. Het bijkomende effect van tubeless is dat er geen frictie meer is tussen de binnen en buitenband waardoor de rolweerstand ook nog eens afneemt. Erg belangrijk hiervoor is wel, dat je de juiste bandendruk kiest. Om te zorgen dat de band goed blijft zitten, zijn behalve de juiste bandendruk een aantal dingen belangrijk. De lengte van de hieldraad van de band en de omtrek van het velg bed moeten perfect op elkaar aansluiten. Daarnaast moet er net naast de hieldraad een kleine verhoging zitten in het velgbed zodat de band goed blijft zitten. Dit wordt weergegeven op deze afbeelding:

 

Zoals je op de afbeelding kunt zien, is een hook helemaal niet meer nodig als de band en de velg perfect op elkaar zijn afgestemd. Dan valt de hieldraad perfect in het velgbed en blijft daar ook mooi zitten. Hier wringt soms echter wel de schoen: Een velg bestaande uit carbon wordt gemaakt in een metalen mal. Deze velg heeft dus altijd dezelfde afmetingen.

Dat is mooi maar wel slechts de helft van de setup, want we hebben ook nog een band nodig. De toleranties bij de afmetingen van de banden zijn groter en sommige hieldraden zijn ook nog eens te flexibel waardoor ze oprekken vanaf een bepaalde bandendruk. Dit kan dus resulteren in het feit dat een band niet meer goed aansluit op de velg en er dus afschiet omdat er geen hook meer is.

Om dit te voorkomen is er nu sinds ruim een jaar Europese regelgeving m.b.t. de afmetingen en toleranties hierin van de banden. De realiteit is dat nog niet elke bandenfabrikant zo ver is, dus niet elke band kan op een hookless velg. Om je hierin te helpen hebben we een lijstje met banden gemaakt die precies passen. 

VOOR WIE IS HOOKLESS NU EIGENLIJK DE BESTE KEUZE? 

Als je gaat mountainbiken of gravelen is hookless + tubeless altijd de eerste keuze. De bandendruk is lager, dus je hoeft nooit te twijfelen of jouw tubeless band goed blijft zitten. De velg is sterker, er zit sealant in de banden die ervoor zorgt dat je minder snel lek rijdt en je hebt veel minder last van stootlek ten opzichte van het rijden met binnenband. Als laatste en ook hetgeen wat het meeste opvalt als je fietst, is dat jouw band veel stabieler is en dat je met minder luchtdruk kan rijden. Dit alles zorgt voor meer grip, meer comfort en veel meer controle. Dus: voor mtb en gravel is hookless en tubeless de beste setup. Voor een wielrenner die het storend vindt dat niet elke band compatibel is met een hookless velg, is hookless waarschijnlijk niet de beste keuze. Ben jij echter een wielrenner die het allerbeste uit zijn banden en wielen wil halen? Dan is hookless en tubeless zeker iets voor jou. P.S. Misschien een leuk weetje: beide winnaars van Parijs Roubaix 2021 reden met een tubeless setup.

OOK GOED OM TE WETEN 

Rijd je hookless? Doe dat dan altijd met een tubeless band. Deze banden hebben hele stugge hieldraden en blijven daardoor goed zitten. Let op, er zijn uitzonderingen en die vind je hier. Zorg er altijd voor dat je onder de maximale bandendruk blijft.

Een ander voordeel van hookless is dat je een sterkere velg kunt maken. Dit komt simpelweg omdat de carbonvezels niet omgebogen moeten worden om het haakje te maken, maar gewoon in hun natuurlijke richting kunnen blijven. Daarnaast heb je bij een hookless productieproces geen siliconen rand nodig om de hook zijn vorm te geven. Hierdoor krijg je een mooiere drukverdeling als de velg in de mal op druk gezet wordt, waardoor het hars gelijker verdeeld wordt tussen de carbonvezels. Vanuit aerodynamisch perspectief wint een hookless velg het van een velg met hooks. Dit komt omdat de band mooier aansluit op de velg, waardoor er een mooiere luchtstroom ontstaat. Hierdoor is er minder turbulentie en is het wiel stabieler wat resulteert in een beter controleerbaar wiel.

← Ouder bericht Nieuwer bericht →