HOOKLESS & BANDEN
Voor de jaren 70 was elke velg hookless, net zoals alle andere velgen van bijvoorbeeld auto’s en motoren. Maar waarom zit dat haakje er eigenlijk?
In de zeventiger jaren werd de vouwband geïntroduceerd om gewicht te besparen
ten opzichte van een draadband. Dit betekende wel dat de metalen hieldraad van de band werd verwijderd met als positief resultaat een flexibelere onderste
rand van de band.
Een nadeel is dat bij hoge bandendruk de band van de velg kon schieten. De oplossing? Er werd een ‘hook’ bedacht om de band op z’n plaats te houden.
WAAROM ZIJN ER MEER HOOKLESS OPTIES?
Het belangrijkste is dat je een sterkere velg kan maken. Ten tweede als je tubeless wilt rijden, heb je een betere prestatie van je wielen en banden als je dat combineert met een hookless velg. En als derde heb je aerodynamisch voordeel doordat de band mooier aansluit op de velg.
Waar tubeless in de mountainbike wereld al niet meer weg te denken is, is het nu ook steeds vaker de eerste keus in de gravel en de wielren wereld. Laten we eens kijken hoe het eruitziet als je met binnenband rijdt en als je rijdt met een tubeless setup:
Als extra bonus heb je door de betere aansluiting van de band op de velg ook nog eens aerodynamisch voordeel. Het bijkomende effect van tubeless is dat er geen frictie meer is tussen de binnen en buitenband waardoor de rolweerstand ook nog eens afneemt. Erg belangrijk hiervoor is wel, dat je de juiste bandendruk kiest. Om te zorgen dat de band goed blijft zitten, zijn behalve de juiste bandendruk een aantal dingen belangrijk. De lengte van de hieldraad van de band en de omtrek van het velg bed moeten perfect op elkaar aansluiten. Daarnaast moet er net naast de hieldraad een kleine verhoging zitten in het velgbed zodat de band goed blijft zitten. Dit wordt weergegeven op deze afbeelding:
Zoals je op de afbeelding kunt zien, is een hook helemaal niet meer nodig wanneer de band en de velg perfect op elkaar zijn afgestemd. Dan valt de hieldraad perfect in het velgbed en blijft daar ook mooi zitten. Hier wringt soms echter wel de schoen: Een velg bestaande uit carbon wordt gemaakt in een metalen mal. Deze velg heeft dus altijd dezelfde afmetingen.
Dat is mooi maar wel slechts de helft van de setup, want we hebben ook nog een band nodig. De toleranties bij de afmetingen van de banden zijn groter en sommige hieldraden zijn ook nog eens te flexibel waardoor ze oprekken vanaf een bepaalde bandendruk. Dit kan dus resulteren in het feit dat een band niet meer goed aansluit op de velg en er dus afschiet omdat er geen hook meer is.
Om dit te voorkomen is er nu sinds ruim een jaar Europese regelgeving m.b.t. de afmetingen en toleranties hierin van de banden. De realiteit is dat nog niet elke bandenfabrikant zo ver is, dus niet elke band kan op een hookless velg. Om je hierin te helpen hebben we een lijstje met banden gemaakt die precies passen.
Hookles & banden klik hierVOOR WIE IS HOOKLESS NU EIGENLIJK DE BESTE OPTIE?
OOK GOED OM TE WETEN
Rijd je hookless? Doe dat dan altijd met een tubeless band. Deze banden hebben hele stugge
hieldraden en blijven daardoor goed zitten. Let op, er zijn uitzonderingen en die vind je hier. Zorg er altijd voor dat je onder de maximale bandendruk
blijft.